سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جانها، طبیعت های بدی دارند و حکمت است که از آنها باز می دارد . [امام علی علیه السلام]
نیگنان آوای آشنا

 

 

طریق الرضا(ع)

 

 درمورد دعوت امام رضا (ع)از سوی مامون علیه العنه به خراسان ومسیر حرکت امام از مدینه به سمت طوس هرچند بررسی های بسیار ارزنده وکارشناسانه ای از سوی محققین صورت گرفته و تقریبا بیشتر مسیر های طی شده در این طریق از سوی امام(ع) مشخص گردیده امام در بعضی جاها مسیر حرکت امام و کاروان همراه  نامشخص و در هاله ای از ابهام قرار دارد یکی از این موارد مسیر حرکت امام از طبس بسمت نیشابور و در نهایت طوس می باشد .آنچه مسلم ومبرهن است این است که یکی از مهمترین راههای ارتباطی بین استان یزد و شهرستان طبس راهی بوده که ازنیگنان می گذشته راهی که در تمامی طول آن  آب و آزوقه کافی در دسترس بوده و از طرفی از سایر راهها نزدیک بوده است . با توجه به اینکه طبق مستندات تاریخی نیگنان مرکز مهم کشاورزی  در منطقه بوده و بسیار آباد و سرسبز  و بنابر آنچه درجلد چهارم کتاب سرزمین جاوید ذکر گردید از حیث آبادانی حتی در اوایل دولت ساسانی منحصر بفرد بود .  حقیر دلایل و مستندات زیادی در اختیار داشته که به احتمال زیاد امام رضا (ع) و کاروان همراه از طبس و از طریق نیگنان به سمت طوس طی طریق نموده اند .انچه مسلم است این است که تا کنون این موضوع بصورت جدی بررسی نشده و در این میان هر کس به زعم خود فقط نظر داده و تا کنون در این میان نیگنان مظلوم واقع شده چرا که کسی ر نبوده در جهت تحقیق در این باره قدم بردارد حقیر ذیلا برخی مستندات و دلایل خودم را مبنی بر اینکه به احتمال زیاد کاروان امام از طریق نیگنان به سمت طوس حرکت کرده را ذکر می کنم باشید که مورد توجه افراد علاقمند بخصوص کسانی که در این مورد کار مطالعاتی انجام می گیرند قرار بگیرد

  • 1- تا کنون هیچ مدرک و مستنداتی معتبری ارائه نشده که خلاف این را بتواند ثابت کند ووقتی خلاف وجود چیزی ثابت نشد وجود آن محتمل است.
  • 2- برخی از مورخین و محققین در کتب خویش در کنار مسیر های دیگر مسیر نیگنان را ذکر و محتمل دانسته اند.
  • 3- ادامه مسیر حرکت امام (ع)از طبس در هاله ای از ابهام وجود دارد و قطعی نیست.
  • 4- طبق کتاب سر زمین جاوید نیگنان از دیر باز بقدری وسیع و آباد بود ه که استعداد این را داشته تا سپاه 200 هزار نفری ساسانی چند روز در کنار آن اردو زده و مایحتاج خویش را فراهم نمود سپس در تعقیب شورشیان به سمت سیستان حرکت نمایند.
  • 5- مهمترین راه زوار رو بین طبس و مشهد الرضا از قدیم مسیر نیگنان بوده . امروزه کاروانسراهای و حوض های بسیارزیادی از آن روز گار بچشم می خود . زوار امام رضا(ع) دلیلی نداشتند که مسیر حرکت امام و کاروان ایشان را بعد ها جهت رفتن به زیارت انتخاب نکنند . چرا که هر کسی که محب امام باشد سعی میکند برای برخورداری از اجر معنوی و زیارت کاملتر در مسیر حرکت جا پای امام خویش بگذارد .نه اینکه از مسیری غیر مسیر امام حرکت کند.
  • 6- هیچکدام از مسیر های دیگر دارای قنوات و چشمه های متعدد نیگنان نبود و باید بگویم قنوات نیگنان از جمله بزرگ ترین آنها بنام قنات عیسی سابقه چندین هزار ساله دارند ودر کل ممنطقه منحصر به فرد می باشند.
  • 7- شاه عباس صفوی یا هر کس دیگری که قرار بوده در مسیر زیارت امام رضا (ع) کاروانسرا(رباط) بسازد اگر چون علاقمند به امام بوده حتما سعی کرده این بنا ها را در مسیر حرکت کاروان امام (ع) بسازد نه در مسیر دیگر تازوار بیاد امام و به عشق ایشان با شور و علاقه بیشتری در این مسیر گام بردارند
  • 8- در ابتدای راه زوار رو به سمت مشهد الرضا تخته سنگی است که از دیر باز مردم آن را زیارت کرده و گرد خاک جمع شده روی آن را جهت تبرک برداشته به سر وروی خویش میمالیدندآیا این تصور دور از انتظار است که شاید این سنگی باشد که امام برآن قدم گذاشته و مثلا سوار مرکب شده باشند.
  • 9- علاقه بی نظیر و وصف ناپذیر مردم نیگنان به امام هشتم (ع) وسایر ائمه علیهم السلام از دیر باز زبانزد خاص وعام بوده و هست و جود تکایا و مساجد متعدد از قدیم و بر پایی کم نظیر مجالس و مراسم مذهبی در نیگنان بیانگر این موضوع بوده که شاید حضور امام(ع) در نیگنان این شور و علاقه وانگیزه را نسل اندر نسل در این منطقه ایجاد کرده باشد ونیز مردم نیگنان به گفته بسیاری از صاحب نظران در مقایسه با سایر روستاها از غنای فرهنگی بسیار بالاتری برخورداربوده و هستند.
  • 10- مسیر نیگنان نزدیک ترین مسیر و آباد ترین مسیر بوده لذا بر اساس آن و با توجه به عکس های هوایی و ماهواره ای بوده که مهندسین محترم در طراحی مسیر را آهن به این موضوع اهمیت داده و در نهایت راه آهن از نیگنان عبور نموده است

التماس دعا

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط ن بیرونی 90/7/19:: 11:53 عصر     |     () نظر